onsdag, oktober 18, 2006

Om barns logiske koblinger

Barns logikk er en fascinerende greie! Helt fra de er ganske små finner de ut av systemet i språket vårt. Som faktisk kan være ganske forvirrende. De ser mønsteret i de svake verbene, og bøyer de sterke som svake så det koster etter. Hvem har vel ikke hørt om at i går "gådde" vi en tur? Hvilken unge ser fornuften i at det plutselig skal hete gikk? De overfører også substantiv til verb etter det "vanlige" mønsteret. Anna var ikke gamle jenta da hun ville "nåle" sammen med meg da hun så at jeg sydde... Det heter jo å sykle når man bruker sykkel, så hvorfor ikke?

Jeg er et matematisk anlagt menneske, og er temmelig fastgrodd i den logikken jeg er blitt opplært i. Men det kan ikke nytte når man har med små barn å gjøre. Kanskje andre litt mer kreativt anlagte mennesker henger bedre med i svingene, men for meg tar det litt tid.

Anna fikk, som tidligere nevnt, ei ny dukke i bursdagspresang. Den tidligere yndlingsdukka heter Nina. Og dette er visst det mest fantastiske navn i verden, for den nye dukka skulle hete Nina den også. Men Anna ble litt bekymret for at kanskje dukkene ville bli litt forvirret og ikke vite helt hvem hun snakket til, så kanskje den nye skulle hete Nina med K, så kunne den gamle hete Nina med E? Var ikke det en god idé, lurte hun. Mamma ble noe forvirret, skjønte ikke helt hva K og E hadde med Nina å gjøre, men innså jo at det var lurt å ha et skille. Men så fikk vi besøk av en nabo, og forklaringen kom. Det er nemlig to Markus'er i barnehagen vår, sier Anna, den ene er med K og den andre husker jeg ikke (C), så derfor dikta jeg E. Det er jo så innlysende når man bare tenker etter!

Det mest vanvittige eksempel på barnelogikk jeg har vært med på, var da Knut Even var drøye to år. På den tiden hette han bare Even i det daglige. (Han kom selv hjem fra barnehagen en dag og proklamerte at "Jeg heter KNUT Even, mamma!", så da ble det sånn...) Vi hadde nettopp begynt å lese litt eventyr på sengekanten, og det var stor stas. Etter en tur i badekaret, fant han ei bok på badegulvet mens jeg tørket ham. Da utbrøt han lykkelig: "Se, ei bok, mamma! Da kan jo jeg lese MAMMAtyr for deg!"

Det er nydelig å prøve å sette seg inn i tankegangen til disse små. Og man lærer jo litt etter hvert. Det er kanskje ikke uten grunn at jeg etter å ha strøket på abstrakt algebra to ganger som fersk student, kom ut med beste karakter på mitt tredje forsøk, som ble tatt etter seks år som småbarnsmor...?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dette var herlig lesning Elisabeth.
Fikk en god latter på morgenkvisten!
Sånne opservasjoner skulle alle skrive ned.
Tante

9:17 a.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Tusen takk, kjærte venn! Du er søt, du! Klemmer

7:27 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hvem har du dette etter?
Din far?
hilsen pappa

10:12 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Hhvis du mener at dette er bra, så er det nok etter pappa, ja! Ellers vet jeg ikke...
Klem

10:20 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Selvsagt mente jeg at det var bra!
Livet stiller så mange krav til oss mennesker, og det fører gjerne til at vi ikke får så god tid til hverandre som vi ønsker. Jeg savner ofte både deg og mine kjære barnebarn, og da er det jo gøy å få slike små "godheter" presentert i bloggen din.
Klem fra pappa

10:33 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takk, søte pappa! Det var gode ord som varmet!

11:10 p.m.  
Blogger Cecilie said...

Ja, det er utrolig gøy å se hvordan barn kobler ting på en annen måte enn oss voksne.

Kom til å tenke tilbake på da Andreas var nokså nyfødt baby, og Simon på 2 år syntes nok at mamma brukte svært mye tid på å amme den lille. Men etterhvert fant han ut at mens mamma ammet babyen, så kunne jo han likegodt sitte ned og amme han også - så han satt med sin lille lekemotorsykkel inntil puppen, som om det skulle være den naturligste ting.

8:30 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

He he! Det var det jo kanskje også?!!? Håper dere hadde en fin tur! Nå er sengebunnen på Justvik...

11:28 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home