tirsdag, januar 16, 2007

Om gravemaskiner, nyttårsforsetter og realistiske forventninger

Omtrent sånn ser det ut utenfor vinduet mitt nå. Den største forskjellen er at gravemaskinen står to meter fra husveggen, og vinduet er på gateplan da jeg er i en kjellerleilighet. Ganske skummelt første gang jeg trakk opp persienna og stirret rett inn i de digre kjedene! I tillegg har "jobbemennene" satt opp veisperringene inntil veggen rett foran vinduet mitt, og det ser ut som fengselsgitter! Unødvendig å si at persienna kom fort ned igjen? Disse karene har en arbeidsdag som starter nøyaktig klokka syv, så jeg får en tidlig start på dagen enten jeg vil eller ikke... Men igrunnen så er det jo litt deilig å komme seg opp om morgenen :-)

Hva er et nyttårsforsett? Er det bare de tingene du lover deg selv på nyttårsaften eller første nyttårsdag? Eller gjelder det langt ut i januar?

Jeg har et dårlig forhold til nyttårsforsetter. Jeg var i en periode veldig god til å ha slike, men som regel gikk det galt midt i januar. En sjelden gang kunne jeg kanskje holde ut februar, men jeg har aldri hatt noen langvarig suksess hva dette angår. Dessuten har jeg hørt et eller annet fornuftig menneske (husker ikke hvem) si at nyttårsforsetter er ødeleggende. Hver gang du bryter et, får du en liten knekk på selvfølelsen...

Derfor har jeg INGEN nyttårsforsetter i år!

Men jeg har en del gode ting jeg har begynt med de siste dagene. I går var jeg i svømmehallen. Jeg kjøpte klippekort, så jeg regner med flere turer. Jeg har begynt å ta vitaminpiller. Hver morgen bruker jeg rensesåpe og dagkrem. I går kjøpte jeg bodyskrubb. I dag morges tok jeg situps og armhevinger. I ettermiddag skal Birger og jeg gå tur rundt Mosevannet - og da skal det IKKE være en sånn tur med to innlagte røykepauser som vi har pleid å ta. (Vi skal på IKEA og Kvadrat først, så det KAN hende den utgår...)

Dette ser ut som meg i et nøtteskall! Alt for mange ting på én gang! Det er mitt problem. Jeg er ikke noe god på måtehold. Det er enten alt eller ingenting... Da jeg studerte kristendom og religion, leste jeg mye om Buddha, og han var veldig opptatt av den gylne middelvei. Skulle vel kanskje hørt litt mer på ham...

Men nettopp fordi jeg kjenner meg selv, har jeg ikke inngått noen løfter om at dette er noe jeg skal gjøre hver dag. Jeg skal gjøre det jeg føler for, og være glad for hver dag jeg gjennomfører slik som jeg ønsker. Så får vi se hvor det bærer! Uansett blir det i alle fall ikke brutte løfter!

Jeg fikk noen fine bøker av mamma til jul med visdomsord rundt forskjellige emner. Jeg har en liten meditasjonsstund om morgenen der jeg filosoferer litt rundt ett av disse. Det er en deilig måte å starte dagen på når man har tid til det! Boka jeg leste i i dag heter "Livskilder - ord til ettertanke og vekst". Her følger dagens tekst, så kan du ta deg fem minutter og tenke over disse ordene; hvis du har lyst!


Du
holder selv tilbake
det
du klager over
at verden mangler.
Håpet er lysegrønt, sies det. Derfor skriver jeg med lysegrønt i dag, og håper at jeg klarer å gjennomføre i alle fall litt av det jeg har satt i gang.
Snart skal jeg høre på rettsbelæringen i NOKAS-saken. Litt spooky å tenke på at det foregår rett borti høgget her... Ha en deilig dag!