mandag, januar 15, 2007

Om å havne i en stor svart spiral og prøve å hale seg ut igjen

Først og fremst GODT NYTT ÅR! - hvis det fremdeles er noen som henger med på denne siden...

For å gjøre en lang historie (relativt) kort, så har denne høsten vært svært tøff for min psyke. Jeg er nok i utgangspunktet en ganske sart person med lav selvtillit. Har fort for å tenke de dumme tankene og bekymre meg for alt mulig. Å være arbeidsledig lærer i et samfunn der det hver uke blir snakket om hvor lav ledigheten er nå og hvor stor lærermangelen er her i landet, gjør i alle fall at jeg da lurer på hva som er feil med meg! Hvorfor får ikke jeg jobb, da? I tillegg kommer de økonomiske bekymringene.

Alt dette har ført meg ut i en uendelig spiral av vonde tanker, dårlig søvn, trøtthet, apati, dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort selv om jeg har all tid i verden, men jeg er så sliten... osv. Jeg har rett og slett vært helt i kjelleren.

Tankene mine har vært så dystre at jeg ikke har hatt noe å "dele med verden". Derfor denne tausheten på bloggen.

Nå har jeg tatt affære. Jeg har vært hos legen og fått sykemelding, slik at jeg i alle fall slipper å lure på om jeg skal jobbe eller ikke. Jeg har flyttet store deler av min tilværelse til Stavanger, og sitter her og er superegoist, pleier meg selv, lar meg varte opp og gjør bare det jeg har lyst til. Slik håper jeg at optimismen, energien og livsgleden skal vende tilbake.

I dag har jeg vært skikkelig flink jente. Jeg har tatt alle de "ekle" telefonene som jeg har utsatt og ordnet opp i alle de tingene som sosial angst, telefon- og konvoluttskrekk har hindret meg i å ta etter hvert som de dukket opp. Deilig!

Dessuten har jeg vært i svømmehallen og svømt 1000 meter. Det er utrolig deilig å bare svømme og svømme. Vite at det er kjempegod trening uten at man får blodsmak i munnen. Optimismen er stor på dette punktet, så jeg kjøpte klippekort... Håper bare at dette ikke blir nok et av mine prosjekter som alltid slutter halvveis... (se nedenfor)

Min store lidenskap er håndarbeid. Det er skikkelig mentalhygiene. Så nå tror jeg at jeg vil krype opp i godstolen og virkelig kose meg med strikkepinnene i et par timer!

Men først må jeg si at jeg er blitt tagget av Turvid! Vet ikke helt hva det betyr, men har forstått det slik at jeg da må skrive seks "rare" ting om meg selv.

  1. Jeg teller! Er jeg ute og går alene, teller jeg skritt. Jeg teller alltid maskene når jeg strikker, selv om jeg strikker rett fram i én farge...
  2. Jeg kan ikke kaste noe. Selv ikke det jeg ikke har hatt bruk for på 10 år. Jeg har flere bukser i størrelse 42 i skapet i tilfelle jeg skal legge på meg. Nå bruker jeg 34...
  3. Jeg jobber best under press. De siste årene har jeg alltid sittet og fullført et eller annet håndarbeid som skal bli julegave på julaften fordi jeg ikke har jobbet godt nok tidligere i prosessen.
  4. Jeg er gymlærer, men hater å trene. (Med unntak av svømming)
  5. Jeg elsker å ta meg godt ut, men hater å stelle meg.
  6. Jeg er kjempeivrig på å sette i gang med prosjekter, men har en irriterende evne til aldri å fullføre. Derfor har jeg alltid en rundt 20 uferdige arbeider i håndarbeidskurven, og en tre fire bunker med ting jeg har begynt å sortere liggende utover.

Kjenner du deg igjen i noe av dette, mon tro, eller er jeg sær?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så fiint å se deg på nett igjen.

*klem*

7:07 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Dette er det nok mange som kjenner seg igjen i. Ikke lett å tilfredstille alle de krav en møter fra samfunnet, og ikke minst fra seg selv. Du er ikke den første som går i kjelleren. Men det virker som du er i full gang med å gå opp i første etasje. Det krever styrke Elisabeth. Og det har du! Det er ikke noe i veien med deg fordi du ikke for fast jobb. Det er politikk. Jeg har to barn i skolen, og det er vikarer for vikarer, og ansettelsestopp i kommunen. Det er økonomi sies det, men er det god økonomi? Ikke lett å forstå seg på! Stå på Elisabeth, du er spesiell. Og det er en positiv ting!!!!!!!

9:27 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takkforoppmuntring!Birgersdatamaskinharklikkapåinternett,såjegmåbrukedenbærbaredermellomromstastenikkevirker.Artig!

7:52 a.m.  
Anonymous Anonym said...

kult

*fnis*

8:40 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home