tirsdag, desember 05, 2006

Juleverksted er gøy!






















I alle fall de første to og et halvt minuttene... Her ser du lykkelige barn som lager lenker til juletreet. Men de hadde ingen forståelse for at jeg syns at fem sammen var litt for lite...

Senere på dagen avanserte vi til snømenn på ski og julenissebord. Da mamma var ganske opptatt med å klippe til bordene, var behovet for hjelp til å få snømennene til å stå på skiene prekært, og det ble til tider litt ampert og stresset rundt det som skulle være et hyggelig julenisseverkstedsbord... Faktoren av sutring og jeg får det ikke til-holdning var i overkant høy for en ambisiøs mamma som trodde dette var moro!

Etter hvert ble ungene ferdig, og ville heller se melodi grand prix junior på PC'en, og da ble det ganske moro på julenisseverkstedbordet! Både Birger, Monica og Katrine fikk være voksne unger som gikk berserk i glanspapir og vattkuler. Det ER gøy med juleverksted!




Selv fikk jeg ikke gjort så mye annet enn å rigge til og rydde opp, men nå har jeg hatt mitt eget juleverksted i snart to måneder... Gleder meg til å legge ut bilder av noen resultater, men det får bli ETTER jul, for det er en del ting som skal under forskjellige juletrær...




Til slutt et bilde av Knut Evens julenissebord og en liten skiløpersnømann! God adventstid alle sammen!


6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei, snuppa.

Det blir ikke alltid som en har planlagt. Her hos oss skulle vi lage julenisser som vi skal gi bort i julepresanger. Mor hadde kjøpt inn materialer i dyre dommer og så for seg tradisjonelle røde nisser med skjegg. Men slik ble det ikke. I stedet har vi nå rosa "julenisser" med gull-hår og perler! Kjemefine!

Adventsklem fra Eirin.

11:58 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei Elisabeth!
Gjett om jeg kjenner igjen det der. Men nå når ungene er store, husker de tilbake på juleverkstedene som noe positivt. Husker ikke at mamma ble litt irritert til tider. Og så moro det er å ta frem alt fra den tiden. Noe av det kan man ikke se hva er en gang. Men vi pynter fortsatt med det. Åse

1:41 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det var koselig å komme på besøk til deg Elisabeth!:-)


Nåja, resultatet ble jo ikke helt vellykket, men det hang i hvert fall i hop det lille Monica og jeg lagde:-)

Vh Katrine

4:58 p.m.  
Blogger Cecilie said...

Det er i grunnen så rart. Når man planlegger noe og forbereder det godt (som f.eks. et juleverksted), så er det ofte at det ikke blir koselig i det hele tatt, bare kjefting og masing og sutring. Men av og til kan noe man gjør helt på sparket bli veldig koselig og gøy. Kanskje har vi for høye forventninger, og så lar vi oss stresse av at det ikke blir helt som vi hadde tenkt? Kanskje er det helt ok å pynte juletreet med en lenke med 4 eller 5 ledd?

Min erfaring er at det alltid tar mer tid å rigge til og rydde opp enn det tar å gjøre det man skal sammen med barna, enten det er juleverksted, maling eller modellkitt. Men hvis det er gøy i 5 minutter, bør vi kanskje bare lære oss å slutte etter 5 minutter, så blir det en positiv opplevelse for alle sammen?

Så er det vel godt å lese at andre sliter med det samme som meg;)

Fikk likevel god trøst av ordene dine, tante Åse. Forhåpentligvis husker ungene tilbake på det som noe koselig vi gjorde sammen, ikke bare en sint og stresset mamma...

5:02 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takk for kommentarer, alle sammen! Til Katrine: Jeg syns det var hyggelig å hilse på deg! Vi får ta et litt lengre møte neste gang! Og snømannen din var jo en artig variant :-)

Til tante Åse: Det er jo godt å tenke på at ungene antakelig vil huske dette som hyggelig! Jeg er selv velsignet med en mor som drar fram usannsynlig "stygg" julepynt år etter år fordi det er vi som har laget den, og det er jo godt!

Til Cecilie: På en måte er jeg glad for at ungene mine ikke er som tanta, som maste om å lage julepynt fra august... Men noe et sted i mellom fire måneder og fem minutter, kunne jo vært greit!

Til Eirin: Til jula hører det mange tradisjoner. Men av og til må jo tradisjoner fornyes og tilpasses det livet vi lever i dag. Kanskje rosa julenisser med gullhår og perler er akkurat det vi trenger!??!

Klem til alle, og en god adventstid! Husk å kose dere mye!

5:25 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Tja, har nå laget bedre ting enn det der:-) Barna dine sa den lignet på en snømann som kjørte motorsykkel:-)

Kommer nok på besøk til Monica igjen en gang så da kan vi stikke innom!:-) Heldige dere to som er naboer, vegg i vegg til og med:-)

2:15 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home