mandag, august 04, 2008

Hyttedrømmen som ble drømmehytta

Da pappa var liten, var han så heldig å få feriere på jernbanens hytte på Hægeland. Det var slettes ikke noen selvfølge å få reise på ferie i den tiden. Så dagene på hytta var alltid kjærkomne. Og med toget som kjørte rett forbi, var lykken fullkommen for en liten pjokk.

Disse barndomsminnene sitter fast i pappa,og han har i mange år leitet etter noe tilsvarende. I mange år ferierte vi derfor på KEVs hytte i samme område. Å kalle det hytte, er vel kanskje å ta litt hardt i. Egentlig er det et stort hus som ble brukt som anleggsbrakke under byggingen av demningen som ligger like ved. Jeg har gode barndomsminner derfra, men minnes også at det var tenårenes mareritt. Tre uker "midt i skauen" med ei halv mil til folk i alle retninger...

Men pappa var ikke helt fornøyd med leietilværelsen, han ville gjerne finne noe eget. Heldigvis dukket det aldri opp noe som passet, for for seks år siden ble selveste jernbanehytta lagt ut for salg på det private marked. Det ble ei "heidundrane" budrunde som mamma og pappa heldigvis kom seirende ut av.

Det ble dyrere enn tenkt, og pappa var en periode veldig bekymret for at han måtte ta opp lån. Det ble jo ingen penger igjen som Cecilie og jeg kunne arve. Hjelp! Han var 56 år og mest opptatt av å etterlate seg arv! Det skremte meg litt, men jeg trøstet ham med at vi mye heller vil arve denne nydelige plassen enn noen kroner i banken.

Og det har virkelig vært en flott investering! Mamma og pappa tilbringer hele sommerhalvåret og stort sett hver helg resten av året på hytta. Cecilie og jeg har fått hver vår nøkkel til hytta. Hans lurte på hva i all verden vi skulle med den, for mamma og pappa var der jo alltid :0)

Og de ligger ikke på latsiden. For et par år siden fikk de innlagt vann, så pappa har bygd på bua som opprinnelig var utedo. Han har også bygd ny tram der vi kan nyte kveldssola. Han rydder stadig nye områder på tomta, og mamma lager rene parkanlegg. Hun har de grønneste fingre jeg vet om, og det blomstrer i hver krik og krok.

Her følger noen skrytebilder fra vårt sommerparadis:




























I helga er det Birger og jeg som har regjert på hytta.Vi hadde hans foreldre med oss. Fredag var det nydelig, vi lå flatt ut og solte oss hele dagen. Badet mange ganger i vannet som holdt 25 grader. Lørdag var det litt dårligere vær. Birger og Kjell tok seg en fisketur og kom hjem med 21 aurer. Jeg fikk plukket med meg fem liter bringebær som jeg har syltet. Så nå har vi gode sommerminner i fryseren også.
Og jeg fikk solgt seks par sokker til en nabo i bygda. Riktig en innbringende tur! Her er de siste to månedenes sokkeproduksjon:



Helt til slutt vil jeg bare presisere i forhold til alt dette snakket om arv: Vi er veldig fornøyd med å være på BESØK på hytta, og håper vi kan fortsette med det i mange, mange år til!