fredag, juli 13, 2007

Stakkars, stakkars Kristoffer!


24 år gamle Kristoffer Næss fra Oslo skulle bare en tur til Spania for å vise (for seg selv?) at han var MANN. Sammen med en haug med andre MENN, skulle han løpe foran en gjeng skummelt utseende okser og komme stolt og ubeseiret i mål og vise at VI er mye tøffere enn disse beistene av noen dyr!

Men, tenk, så var det en av oksene som glemte å spille rollen sin som okse som egentlig var sau. For det må vel være det som er tanken? At oksene skal se skumle ut, men egentlig bare oppføre seg som sauer. Løpe i flokk og bare være snille. I alle fall virker det sånn på meg etter å ha hørt på reporteren på TV2:

"Plutselig er det noe som går galt. En av oksene bryter ut av flokken og begynner å stange alt den kommer over!"

Hva hadde de forventet, tenker jeg. De holder okser innesperret og slipper dem så fri for å jage en gjeng idiotiske mannfolk. Er det ikke da i en okses natur å stange litt? Det ville i hvert fall jeg gjort hvis jeg var okse! Og det er vel nettopp denne faren for å bli stanget som driver menn fra alle kanter av verden til å stille seg opp foran en gjeng okser og løpe. Spenning og risiko. Det hadde vel ikke vært noe moro hvis alle visste at dyrene egentlig var snille som lam?

For stakkars Kristoffer endte ferden på sykehus med et 16 cm langt kutt i leggen. Huff!

Jeg kjenner at jeg blir kraftig provosert av sånne "mannfolk" som må bruke uskyldige dyr for å få utløp for sin higen etter spenning. Det må da være andre måter å gjøre det på? Hva med å dytte løs en svær stein og se hvem (mannen eller steinen) som kommer først ned bakken?

Men det som kanskje irritert meg mest akkurat i går, var TV2s vinkling av saken. På tre nyhetssendinger var dette en av hovedsakene. Reportasjen ble avsluttet med "til nå har dette krevd 13 menneskeliv", og jeg fikk inntrykk av at hendelsen ble sidestilt med en naturkatatrofe på linje med jordskjelv, som det ikke står i menneskets makt å rå over. Det får da være grenser!

Med fare for å fremstå som brutal, kanskje endatil ondskapsfull, vil jeg avslutningsvis si at jeg skulle ønske HVER ENESTE EN av disse idiotene hadde blitt stanget så kraftig at de kanskje hadde fått litt vett i skallen!

3 Comments:

Blogger Vestlandslefsa said...

Det er ikke ondskapsfullt å ønske at disse menneskene fikk seg en kraftig trøkk! Tenk på alle dyra som er offer for barnslige leker hvor gutta skal tøffe seg..

Stakkars dyr!

12:32 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Har akkurat kommet hjem fra Spania selv - og det er sannelig ikke alle gamle tradisjoner som er verdt å ta vare på. En del av dem burde avikles og settes på museum.
En slik tradisjon er så avgjort den spanske tyrefektingen. Noe mer brutal form for dyreplageri skal man lete lenge etter !!!!
Monica

11:59 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Helt enig med deg Elisabeth.
Det er bare for dumt.

5:21 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home