torsdag, juli 31, 2008

Om å leve i fred med meg selv

Den menneskelige hjerne er en merkelig innretning. I det store og hele må vi være lykkelige for at vi har den - alternativet hadde vært ganske kjedelig. Men min er i alle fall sånn laget at jeg innimellom kunne ønske å sette den på pause. En dame jeg kjenner sa at jeg måtte være den verste "kverner" hun hadde møtt. Det kan stemme, og det betyr at alle slags tanker kverner rundt i min stakkars lille hjerne døgnet rundt.

Før i tiden var det sånn at jeg ikke orket å være alene med meg selv i redsel for alle disse tankene. Jeg var utpreget sosial, og sikkert et mareritt å få på besøk, for jeg ville aldri hjem igjen. Hvis jeg MÅTTE være alene, druknet jeg ofte tankene i musikk eller TV eller noe.

Da jeg flyttet for meg selv og var mye helt alene, måtte jeg få en annen tilnærming til hodet mitt. Jeg begynte å gå tankene mine i møte og tok kontroll over dem. Nå tilbringer jeg temmelig mye tid hver eneste dag med å surfe rundt i hodet mitt, kaste ut dumme ting som jeg ikke vil ha der og forsterke de fine tingene. Noen slike dumme tanker vil ikke forsvinne sånn helt uten videre. Da må jeg gå i dybden og finne ut hva det dreier seg om og aktivt gå inn for endring. Det er en spennende idrett!

Jeg er blitt mer avhengig av disse tankestundene enn jeg trodde. Nå har vi vært på besøk eller hatt besøk fjorten dager i strekk, og jeg ble helt mentalt på underskudd. I dag rømte vi heimen og skulle ha en deilig dag på stranden. Jeg sa til Birger at jeg håpte vi ikke traff noen kjente. De første vi dumpet på da vi kom ut av bilen var svoger Hans og nevø Simon. Dermed måtte vi hilse på Søs, Andreas, Erlend og en vennefamilie fra Oslo. Mens vi stod der, hørte vi et hei like bortenfor. Der satt fetter Peer og hans Bente... Men vi snakket oss ferdig og fant oss en plass "for oss selv".

Det er utrolig mye mentalhygiene som kan foregå på en folksom strand! Midt i folkehavet satt jeg og tømte hodet for all oppspart dritt og kjente på hvor godt det er å leve. Hvor deilig det er å bo i et land med et klima som gjør at slike sommerdager som i dag blir satt sånn pris på. Hvor godt det er å sitte og kjenne sola varme og vite at jeg kan nyte livet her og nå uten å ofre en kalori på morgendagen og bekymringer for hva som muligens så fremt i fall kanskje kan komme tilå gå galt. Det er så utrolig deilig å kunne trives og ha det godt med seg selv, for da er det så veldig mye lettere å kunne dele glede og optimisme med andre :0)

Det å sette pris på alt det jeg har og kjenne at jeg er fornøyd i stedet for stadig å hige etter nye ting jeg ikke kan oppnå, gir meg glede og fred i sinnet. Det er å leve i fred med meg selv!

3 Comments:

Blogger Cecilie said...

Så gøy at du er i gang igjen med bloggingen! Kan jo være en fin måte å rydde på, det:)
Var nå koselig å treffe på dere på stranda - men forståelig at dere trengte litt tid for dere selv. Jeg tror at det å trives i eget selskap er en god egenskap - og det å få litt tid til å rydde i hodet er viktig!
Sneiks:)

4:37 p.m.  
Anonymous Anonym said...

GODT å se at du er tilbake igjen. Jeg har faktisk vært innom bloggen din i hytt og pine for å se etter nye innlegg. Men jeg gav aldri opp - og nå er du tilbake :-))
"sterkt" innlegg dette siste her du hadde skrevet. Så sant, så sant, men jeg er nok ikke kommet helt dithen enda.......
Klem fra Jorun

1:51 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Godt å ha dere tilbake også!

Klem

1:21 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home