fredag, april 27, 2007

Det kan hende i de beste familier . . .


De fleste familier har vel sine helt spesielle interne greier. I vår er det ganske mange. Og det kan være fort gjort å glemme i et viktig øyeblikk at disse spesielle"familiereglene" kanskje ikke er helt forståelige for de uinnvidde . . .
Mamma har vært et oppkomme av merkelige påfunn i så henseende. Noen har vært til å le av, mens andre til tider har vært litt irriterende.
Jeg kan ikke huske at vi ble pålagt særlig mange arbeidsoppgaver i barndomshjemmet. Men det hendte jo at vi glimtet til og hjalp for eksempel med oppvasken. Da var det LITT irriterende å stå og vaske - eller kanskje spesielt tørke - ti brødposer. Mamma brukte dem nemlig om igjen. Og ikke bare én gang. De gikk igjen og igjen til de var utslitt.
Jordbærkurvene ble også vasket og brukt om igjen år etter år. De som i den tiden var grønne og av veldig myk plastikk. Man måtte være lett på labben for ikke å ødelegge dem i vaskeprosessen. Skjønner ikke helt at det var så mye å spare på det. For to år siden (siste gang jeg plukket jordbær) kostet de femti øre stykket på åkeren. I teorien koster det vel nesten like mye i oppvasksåpe?
Da var det nok atskillig mer å tjene på gjenbruk av de såkalte engangsglassene. De er jo relativt dyre i innkjøp. Husker at vi kjøpte inn noen riktig fine noen med blå stripe en gang vi skulle ha familiesammenkomst på hytta. Så skrev vi navn med tusj på glassene. Men de gikk IKKE i søpla! De ble vasket opp og vasket opp til både navn og striper forsvant. Etter hvert skiftet de også navn til tusengangsglass . . .
Julepapir, merkelapper og julebånd har også vært samleobjekt i heimen. Du kan tro det var vanskelig for ivrige barnehender å pakke opp etterlengtede julepresanger så forsiktig at ikke teipen skulle sette stygge merker på papiret. For ikke å snakke om alle de timene mamma må ha brukt på å knytte opp de nesten umulige knutene på båndene. Merkelappene som var fra de i nærmeste famile ble samlet inn og lagt i en konvolutt, klare til å komme på pakkene neste jul.
Mamma er langt fra gjerrig, så jeg tror ikke det utelukkende var av økonomiske årsaker at hun gjennomførte disse tingene i familien. Hun er i alle fall ikke blitt millionær av det - selv om jeg må innrømme at jeg syns hun hadde fortjent det! Hun har rett og slett bare litt vanskelig for å kaste ting som er såpass fine at de fremdeles er brukbare. Hun drev gjenvinning på høyt plan lenge før det ble in! Jeg syns i alle fall hun hadde fortjent en stor gullmedalje av en eller annen miljøvernorganisasjon! (Vi trenger jo ikke å nevne at hun har sluppet taket i de fleste av disse tingene på sine "eldre dager".)
Men en ting noen av oss i familien er veldig opptatt av er regelen om at været på bursdagen din sier noe om hvordan du har oppført deg det siste året. Jeg har alltid digget den regelen. Kanskje fordi jeg har bursdag midt på sommeren og har litt bedre odds for fint vær enn for eksempel pappa som er født i januar . . . Regner med at min kjære svoger var litt mellomfornøyd med denne greia i år. Han hadde nemlig bursdag i påska. Det hadde vært fin sol i mange dager. Men på hans bursdag begynte plutselig snøen å lave ned! Men det er nok ei jente som i dag er ganske enig i at denne teorien må være sann. Cecilie har nemlig bursdag i dag. Hun må ha vært helt ubegripelig snill i år, for det har vært strålende sol fra skyfri himmel i HELE dag!
Gratulerer med dagen og det foregående året, kjære Sø!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gratulerer Cecilie! :)


E.beth: Skal hilse fra mamma, hun synes også at du skriver bra. ;))

I morgen er det Espen som fyller år. :)

10:34 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Å hoi! Grattis, Espen! Hadde du bodd i Kristiansand, hadde du vært forholdsvis grei. Det er litt skyer, men også noe sol :O)

Takk til mamma Mellingsæter!

Kos dere masse i helga! Det har vi tenkt å gjøre. Er snart på vei til familien Drange Johansen på Merdø! Snadder!

8:15 a.m.  
Blogger Cecilie said...

Tusen takk:)

Mamma har en annen regel også: hovmod står for fall. Så det er best å ikke sole seg for mye i glansen av det fine bursdagsværet i år, da kan jeg vel være sikker på at det blir både snø og tordenvær neste år.

Men jeg har faktisk vært ganske snill...

10:57 p.m.  
Blogger Vestlandslefsa said...

Dette var et koselig innlegg Elisabeth:-)

5:50 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Artig innlegg, Elisabeth. Jeg måtte le litt for jeg kjente meg igjen i det meste. Jeg har nemlig også sett brødposer og jordbærkurver til tørk på kjøkkenet i hele min barndom...

8:12 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home