torsdag, november 23, 2006

Grønn L for ferske sjåfører?

Jeg har en kjempesøt nabo som heter Monica. Hun er et nydelig vesen som er engasjert i mange saker. Nå er det ikke så lenge siden hun fikk sertifikatet for bil. Hun sytes det var litt rart å plutselig sitte der alene i bilen, helt overlatt til seg selv og uten den røde L'en som gjorde at de fleste andre sjåfører tok litt ekstra hensyn til henne.

Jeg husker selv den følelsen. Jeg var jo ganske voksen da jeg fikk lappen for snart seks år siden. Man blir jo litt mer pysete med årene, og vi damer har vel (heldigvis) en tendens til IKKE å tro vi er verdensmestere i alt... Monica er enda mer voksen enn meg, så jeg er med på den usikkerheten :-)

Så kom hun på en etter min oppfatning genial idé! Hva med en GRØNN L for ferske sjåfører? Da kan de andre trafikantene være litt ekstra oppmerksomme og vise hensyn til de som ikke har all verdens erfaring som sjåfører. Det må da være tryggere for oss alle?

Monica kontaktet veivesenet og fortalte om ideen sin. De syntes det var interessant, og inviterte til debatt om temaet tirsdag i neste uke. Monica har spurt meg om å være med, og det vil jeg gjerne. Derfor lurer jeg på om DU har noen innspill til saken. De trenger ikke bare å være positive selv om jeg syns det er en god idé... For eksempel må man jo ta stilling til om dette i så fall skal være et frivillig tilbud eller obligatorisk. Hvor lenge må man da ha denne L'en, osv.

Hiv deg på tastaturet og kjør debatt!

41 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei på deg!:) Jeg synes grønn L er en kjempeidè! Jeg holder selv på å ta lappen og kjører rundt med en rød en.. En del av venninnene mine har nettopp fått lappen og er kjempeusikre på seg selv og hadde satt pris på å ha en "unnskyldning" for å kjøre litt rart og bli tatt litt ekstra hensyn til. Tror de driver med noe sånt i Frankrike. Der må de ha L'en i ett eller tre år.. Husker ikke helt.. Men ett år hadde kanskje vært passe?

9:08 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takk for kommentar, Karoline! Hyggelig å høre fra deg, og lykke til med lappen!

6:29 a.m.  
Blogger Cecilie said...

sikkert en del 18-åringer (kanskje spesielt gutter) som ikke synes det er så tøft med en grønn L på sin stylede BMW. Kanskje det burde være frivillig? Ideen er god den, selv om jeg i utgangspunktet tenker at man skal øvelseskjøre lenge nok til at man kan klare seg i trafikken på lik linje med de andre.

Men husker selv at jeg var ganske så usikker, spesielt hvis jeg hadde passasjerer i bilen som gjorde at jeg følte meg presset til å kjøre litt fortere enn jeg likte. Husker spesielt da vi skulle på en ungdomsledertur med menighetshuset og jeg fikk med meg 4 17-18-årige gutter som holdt på å ta lappen selv. De satt og snakket om bilkjøring hele veien, og jeg følte meg som ei gammal sinkekjerring enda jeg bare var 20...

Men jeg er for grønn L, men synes det skal være frivillig. Så får vi bare håpe at de andre sjåførene tar hensyn. Hvis det ikke blir noe av, kan man jo begynne å kjøre med "gammelmannshatt" på, kanskje det hjelper?

1:09 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Skulle gjerne hatt en sånn grønn L når jeg kjører i ukjente byer som f.eks. Oslo (du tror du kan veien, men så er den plutselig blitt enveiskjørt...!).

God idè. Gleder meg til å høre utfallet.

6:52 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg tar gjerne en grønn L på bilen! ;)

12:39 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Ja, det er en genial ide. For jeg må jo bare innrømme at i noen situasjoner er det lett å bli litt utålmodig med enkelte sjåfører når man føler seg veldig trygg selv. Det skal ikke mer til enn at man har en dårlig dag og blir irritert på en som man synes kjører i snilefart. Jeg vet at man burde ikke reagere slik, men det bare blir sånn. Noen ganger hvis jeg beveger meg i en fremmed by blir jeg minnet om usikkerheten ved det å være ny sjåfør for da kan det plutselig være endel ekstra ting å følge med på enn der man er lokalkjent. Da har jeg til min forskrekkelse oppdaget hvor lett det kan være å overse et skilt f.eks, og dermed gjort en dum og alvorlig feil som lett kunne ha ført til noe. Så med en grønn L ville ihvertfall jeg være mer overbærende med mine medtrafikkanter. Ideen din kunne kanskje også utvides med en bokstav for eldre sjåfører - f.eks "S" for senior. Eldre mennesker kan ofte være skumle i trafikken fordi de reagerer langsomt og feilvurderer avstand og fart i trafikkbildet. Har ofte opplevd at de skifter fil eller kjører ut fra en vei hvor de burde ha ventet fordi de ikke oppfatter hvor fort trafikken rundt dem beveger seg. Så da kunne vi andre passe oss litt ekstra for dem
Ja, det er en genial ide. For jeg må jo bare innrømme at i noen situasjoner er det lett å bli litt utålmodig med enkelte sjåfører når man føler seg veldig trygg selv. Det skal ikke mer til enn at man har en dårlig dag og blir irritert på en som man synes kjører i snilefart. Jeg vet at man burde ikke reagere slik, men det bare blir sånn. Noen ganger hvis jeg beveger meg i en fremmed by blir jeg minnet om usikkerheten ved det å være ny sjåfør for da kan det plutselig være endel ekstra ting å følge med på enn der man er lokalkjent. Da har jeg til min forskrekkelse oppdaget hvor lett det kan være å overse et skilt f.eks, og dermed gjort en dum og alvorlig feil som lett kunne ha ført til noe. Så med en grønn L ville ihvertfall jeg være mer overbærende med mine medtrafikkanter. Ideen din kunne kanskje også utvides med en bokstav for eldre sjåfører - f.eks "S" for senior. Eldre mennesker kan ofte være skumle i trafikken fordi de reagerer langsomt og feilvurderer avstand og fart i trafikkbildet. Har ofte opplevd at de skifter fil eller kjører ut fra en vei hvor de burde ha ventet fordi de ikke oppfatter hvor fort trafikken rundt dem beveger seg. Så da kunne vi andre passe oss litt ekstra for dem.
Ja, det er en genial ide. For jeg må jo bare innrømme at i noen situasjoner er det lett å bli litt utålmodig med enkelte sjåfører når man føler seg veldig trygg selv. Det skal ikke mer til enn at man har en dårlig dag og blir irritert på en som man synes kjører i snilefart. Jeg vet at man burde ikke reagere slik, men det bare blir sånn. Noen ganger hvis jeg beveger meg i en fremmed by blir jeg minnet om usikkerheten ved det å være ny sjåfør for da kan det plutselig være endel ekstra ting å følge med på enn der man er lokalkjent. Da har jeg til min forskrekkelse oppdaget hvor lett det kan være å overse et skilt f.eks, og dermed gjort en dum og alvorlig feil som lett kunne ha ført til noe. Så med en grønn L ville ihvertfall jeg være mer overbærende med mine medtrafikkanter. Ideen din kunne kanskje også utvides med en bokstav for eldre sjåfører - f.eks "S" for senior. Eldre mennesker kan ofte være skumle i trafikken fordi de reagerer langsomt og feilvurderer avstand og fart i trafikkbildet. Har ofte opplevd at de skifter fil eller kjører ut fra en vei hvor de burde ha ventet fordi de ikke oppfatter hvor fort trafikken rundt dem beveger seg. Så da kunne vi andre passe oss litt ekstra for dem.

Vidar Garlie

4:35 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Knallbra forslag!!!

Kim Jørgen

7:42 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Kjempebra idé!
Bør være obligatorisk. 1-2 år virker fornuftig.

Når jeg kjører bil, blir jeg litt irritert hvis bilen foran kjører "tregt" i trafikken...beklager! Ser jeg en rød L på bilen blir jeg mer forståelsesfull, ... ja, ja..de øvelseskjører...og gir den andre bilen litt mer "plass" i trafikken. En grønn L ville nok gi noe av det samme signalet. Det viser at sjåføren er fersk - og gjør så godt han/hun kan.

Den burde være obligatorisk! Hvis ikke vil nok en del la være å bruke den, rett og slett fordi de kanskje er redde for å bli ertet.

1-2 år med grønn L tror jeg ville vært fornuftig. Det er først etter at du har fått "lappen" du virkelig lærer det "å kjøre bil" og forstå viktigheten av alt du lærte på kjøreskolen!

Cathrine - 35 år - hatt "lappen" i 17 år.

8:30 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Dette forslaget støtter jeg 100%

Eva Skjelten

6:23 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei. Syntes det høres ut som en kjempebra opplegg. Lett å bli stresset når man er fersk og kanskje dette gjør at andre kan ta litt mer hensyn i trafikken.

Tommy :)

10:42 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei!
Synes ideen er god. Selv kan jeg innrømme at overgangen fra å drive med øvelseskjøring til å kjøre alene var stor.

Og ikke nok med det. Ca 3 uker etter jeg var ferdig med lappen klarte jeg å krasje firmabilen inn i en lastebil (rygging). Farten var liten, men bilskaden var stor. Følte meg ikke så høy i hatten da nei...!


Vh Katrine S.E

11:53 p.m.  
Anonymous Anonym said...

En kjempe god idè så sant det hadde vært snakk om i en ærlig verden, noe den derimot ikke er. Den som har bestått førerprøven, skal i utgangspunktet være skikket til å være sjåfør.
Dessverre tror jeg at den stymperen som er ærlig nok til å proglamere for omværden at han/henne føler seg usikker,fort kommer til å bli offer for skruppelløse, selvopphøyende individer bak et ratt idet ulykken er et faktum. Samtidig så vet jeg jo at de fleste mennesker utøver, om ikke mye, så i hvert fall litt sympati overfor sjåfører med røde L`er klistret på bilen.

Med beste intensjon: B.Vares

12:39 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg har tenkt det samme, B- Vares.
Og er enig i at der alltid vil være noen som aldri vil ta hensyn uansett. Og noen som til og med vil ta mindre hensyn når de ser en grønn L; men jeg tror de er i mindre tall. Jeg tror folk flest kommer til å vise hensyn og ønsker også å gjøre det, men de trenger en påminnelse om at de bør ta frem tålmodighet og toleranse. Selv møtte jeg mange oppmuntrende smil og "tommelen opp" da jeg gjorde feil med rød "L". Men jeg møtte også noen tilfeller som slett ikke var hygelige og det er dessverre de tilfellene man husker best.

Håper jeg ser deg snart - med gitaren :-)
Monica

11:09 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei !
Vidar fra Arendal....
Grønn L for nybegynnere høres ut som en kjempeide. Tror nok imidlertid at mange gutter vil vegre seg og at det praktisk vil bli vanskelig å få gjennomført dette som et obligatorisk stunt. Men, de som er interessert i dette vil jo også være de som ønsker at andre skal ta hensyn. Disse vil trolig ha større motivasjon til å klistre på den Grønne L'en selv om de bytter bil eller låner bil. Står den på, så kan jo jeg vise litt hensyn da...
Argumentene er mange- ikke bare i forhold til at en fersk sjåfør får litt mer hensyn fra handre. Jeg kan være mer passiv i min kjøring rundt en Grønn L, jeg kan gi vedkommende litt mer tid, stresse ham/henne litt mindre ved å ikke ligge så tett, presse på eller tute irritert (dette gjør jo bare vedkommende mer stresset og mer potensielt utsatt) osv.
Ellers tror jeg at bare tanken på dette som en mulighet vil kunne bidra til litt mindre aggressiv kjøring her omkring. Det er sjeldent noe negativt å innføre prinsipper som handler om hensyn og ivaretagelse. Hva med de riktig gamle sjåførene. Hvis nybegynnere har dette som system så kan kanskje ideen introduseres i forhold til alle som trenger litt mer forståelse fra andre.
Vidar

12:00 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Forøvrig ønsket jeg meg en "grønn L" seinest i går.

Jeg er sykepleier. Og sykepleier på vakt med alarmtelefon kombinert med ukjent bil og nylig tatt lappen er ingen enkel "setting".

Når alarmen går stiger naturlig nok pulsen og man må bare komme seg i bil og ut til pasient så rask som mulig. Når man ikke får kontakt med pasient via. alarmtelefon skjønner man at tilfellet kan være av alvorlig grad, og pulsen stiger litt til.

Jeg stod i bakkestart i lyskrysset på Lund da alarmen gikk. selvfølgelig kvelte jeg motoren og sjåføren bak heiv seg på hornet. Jeg ble selvsagt mer stressa og selvtilliten bak rattet sank til et lite frø :-) Jeg skjønner ikke at sjåfører tror det hjelper med "Horn" i en slik situasjon. Alle oppegående mennesker forstår da at det bare gjør allting verre??
Jeg tenkte på kjørelærern min som hadde sagt jeg var rågod på bakkestart, fikk opp selvtilliten noe og kom igang igjen. Ingen alvorlig situasjon. Men hadde jeg hatt en grønn "L" ville det hjulpet meg, uansett om sjåføren bak likevel hadde brukt hornet. Da hdde jeg nemlig skjønt ved meg selv at det ikke var meg det var noe galt med. For om man ikke har evne til å utvise hensyn, oppmuntre og hjelpe en mindre erfaren sjåfør ut av en vrien situasjon når man til og med kan se via. et merke, at sjåføren er "ny" - da er det dårlig stilt både med sjåføregenskaper og mennesklige egenskaper.

Det hører med til historienat det gikk bra med både pasient og sykepleier til slutt:-)
Monica

12:17 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Her er det mange flotte kommentarer, og Monica og jeg har litt av hvert å komme med i morgen, men bare fortsett!

Jeg ble bedt om å redigere den første Vidar sitt innlegg fordi teksten kom tre ganger. Har litt problemer med det, og syns bare vi kan si at en god ting ikke kan sies for ofte, for det var da vitterlig et godt innlegg!!!

Jeg kjenner selv på temperaturen i hodet når folk kjører "idiot"; både på den ene og den andre måten. Det er litt skremmende, for jeg hårte å tro at jeg er en tålmodig person... Blir litt mer avslappet og fyllt av forståelse når jeg ser en L. Vil tro det gjør samme nytta enten den er rød eller grønn!

Når det gjelder 18 år gamle gutter som ikke syns det er stilig, er jeg redd det er de som først og fremst trenger en grønn L! Ingenting er vel farligere i trafikken enn en uerfaren sjåfør som tror han er verdensmester?

Men hvis vi gjør det obligatorisk, hvordan skal et allerede overarbeidet politivesen håndheve dette?

HJELP! Det er så mange ting å tenke på!

2:16 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Et annet innspill fra en venninne av meg, som har mulighet til å skrive selv her, var at om man skulle merke bilen til uerfarne sjåfører, eldre sjåfører eller øvelseskjørende sjåfører så burde man heller henge en vimpel i antenna på bilen. Foreksempel rød vimpel for øvelseskjører, grønn for ny sjåfør og gul for eldre sjåfør. Da ville man kunne se merket fra alle retninger -
egentlig en bra tanke.

La "rånekulturen" få en positiv side også :-)

3:10 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Dette er ett kjempegodt innspill, Monica! Støtter deg 100%.

Christina

5:44 p.m.  
Anonymous Anonym said...

veldig bra ide! Jeg kjørte opp for leeeeeeeeeeeeeenge siden, før de røde l'ene også...

Gro

5:54 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hvis hensikten er å beskytte uerfarne sjåfører, så er forslaget greit nok, forutsatt at det er obligatorisk. Den 18-årige "verdensmesteren" i pappas BMV må imidlertid ikke være unntatt selv om han neppe vil påvirkes i særlig grad av bokstaven i bakvinduet. (Hva slags bokstaver vi måtte bruke for å stoppe ham er jeg veldig usikker på, kanskje: (PMIJIIDTF=Put Me In Jail If I'm Drivin' Too Fast).
Bokstaver utover dette, som f.eks "S for Senior", "PVU=På Vei Ut" osv, har jeg ikke særlig sans for (kanskje fordi jeg snart er der sjøl) - dette må være opp til bestående kontrollmyndigheter å ta stilling til, så som biltilsynet, fastleger osv.

9:46 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Kjenner meg igjen i den situasjonen sykepleieren Monica beskrev. Jeg krasjet firmabilen, da jeg jobbet i hjemmespl. Det var is på bakken og jeg måtte forte meg ut til pasientene.


Har også kvelt motoren et par ganger, spesielt når jeg har stått i en bratt motbakke og skal til å kjøre videre. Litt pinlig, men de bilistene som var bak meg da,hadde heldigvis nok tålmodighet, til å vente til jeg har fått start på bilen igjen:-)

10:01 p.m.  
Anonymous Anonym said...

MÅ bare si at ideen er god, ikke utypisk at det kommer fra Monica! Mange føler seg usikre den første tiden etter at man har tatt lappen, og kan gjerne på denne måten hinte andre trafikanter om å ta hensyn.
Når det er sagt, kjenner jeg også til andre situasjoner i livet hvor jeg kunne tenkt meg å bruke en Grønn L montert på ryggen. Livet er jammen ikke for nybegynnere!!!
Hilsen Finn Bjørn

10:45 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Denne ble anonym uten at det var tilsiktet.
papppa

Hvis hensikten er å beskytte uerfarne sjåfører, så er forslaget greit nok, forutsatt at det er obligatorisk. Den 18-årige "verdensmesteren" i pappas BMV må imidlertid ikke være unntatt selv om han neppe vil påvirkes i særlig grad av bokstaven i bakvinduet. (Hva slags bokstaver vi måtte bruke for å stoppe ham er jeg veldig usikker på, kanskje: (PMIJIIDTF=Put Me In Jail If I'm Drivin' Too Fast).
Bokstaver utover dette, som f.eks "S for Senior", "PVU=På Vei Ut" osv, har jeg ikke særlig sans for (kanskje fordi jeg snart er der sjøl) - dette må være opp til bestående kontrollmyndigheter å ta stilling til, så som biltilsynet, fastleger osv.

10:58 p.m.  
Anonymous Anonym said...

God ide!Lykke til!

11:15 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg er helt enig i at 18 åringen i pappas BMW ikke bør unntas den grønne "L". Den bør med andre ord være obligatorisk om den skal fungere. Hensikten er å beskytte den ferske sjåføren, men hensikten er også som Elisabeth kommenterte tidligere her, å gi et signal til mer erfarne sjåfører at de har med nybegynnere å gjøre, slik at de roer ned både temprament og kjøring. Irriterte og sinte sjåfører kan fort bli et faremoment i trafikken.

Monica

11:56 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Ble selv nesten drept av en skråsikker 18-årig sjåfør, og kan ikke la være å lure på om han kanskje hadde jekket seg ned et par hakk med en grønn "L" i bakruta...

9:24 a.m.  
Anonymous Anonym said...

En interessant idé, lykke til med debatten! Kristin

9:48 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Fint forslag! Gjelder for begge parter, tror jeg. Da mener jeg både de som virkelig føler og forstår at de er uerfaren bak rattet, og unge verdensmestere.
Men tror det kan bli vanskelig å lovfeste forslaget og få det til å fungere i praksis. Kjører du en annen bil enn din egen, vil du være avhengig av å ha en grønn L tilgjengelig for å kjøre lovlig.
Men synes det er et fint tilbud til de som ønsker å vise at de er uerfarne trafikanter. Ser mange fordeler for de, ikke minst hvis det kan være med på å øke førerens selvtillit.
Stein

3:00 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror ikke en grønn "L" vil være vanskeligere å håndheve enn den røde "L". En Magnet "L" er lett å ta med seg. Lett å klistre på og ta av. Man kan få dem gratis på Biltilsynet - Et slikt merke er enkelt å ta med seg , eller å ha liggende i handskerommet på bilen.

Monica

4:52 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Dessverre ble det ikke debatt i dag, fordi vedkommende var syk... Så det er fremdeles tid til å komme med innspill! Både argumenter og lykkeønskninger er velkomne...

Tusen takk for mange supre kommentarer! Håper noen av dere "nye" stikker innom flere ganger!

9:19 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei Elisabeth og Monica.
Jeg heter Geir Sundet og er den personen som blei syk. Vi lager nå en ny avtale om møte. (Jeg jobber forøvrig IKKE i Vegvesenet, men som prosjektleder for TRAFO, Trafikkprosjekt for ungdom, er ansatt ved Skandinavisk Trafikksenter og lønna av Vest Agder Fylkeskommune. Se www.trafoen.no

Jeg synes dette er et veldig positivt initiativ. Alle tiltak som kan øke samhandling og dempe stress i trafikken ønsker jeg velkommen. Debatten dere har startet om dette er verdifullt i seg selv! Stå på!
Så til noen av problemstillingene: Bør det være obligatorisk eller frivillig? Tja? For unge gutter som kjører aggressivt er vel ikke problemstillingen at andre skal ta mer hensyn? Snarere at de sjøl skal ta hensyn. Vil de dempe seg om de får en grønn L i bakruta? Kanskje? Det blir muligens som han tøffingen i TV reklamen som kjører motorsykkel med støttehjul?
Monica fortalte meg at Estland har et liknende obligatorisk system. Jeg har også hørt at Belgia har hatt det. Kjenner noen til hvilke erfaringer de har gjort der?
Jeg tror ellers at dersom man skal lete etter tiltak som vil nå ALLE, så leter man forgjeves, og det bør ikke stoppe oss fra å innføre gode tiltak som tross alt når mange. Jeg gleder meg til å vise dere Trafoen og høre flere argumenter.

Hilsen Geir

10:56 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Takk for Innspill, Geir - og for at du oppklarte misforståelsen ang. hvor du jobber.
Vi sees ved Trafoen, og jobber videre :-)

Monica

2:41 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takk for kommentar, Geir! Det jeg først og fremst tenker på i forhold til tøffe gutter som nettopp har fått lappen, er at VI ANDRE kan være oppmerksomme på at her kan det kanskje skje noe uventet... Tror ikke de automatisk roer seg med en grønn L i baken :-) Men det fins for all del mange GODE 18-årige sjåfører også! La oss ikke glemme det!

2:54 p.m.  
Blogger Cecilie said...

Ble forbikjørt av en ung "verdensmester" på E 18 i går kveld, selv om jeg faktisk kjørte litt over fartsgrensa. Måtte bremse kraftig ned for at han skulle rekke å legge seg inn foran meg før han kræsjet med bilen som kom imot. Skikkelig ekkel opplevelse, hadde puls i 190 i lange tider etterpå. Tror ikke det hadde hjulpet verken han eller meg eller den som kom imot om han hadde hatt en grønn L. Jeg tror faktisk bare jeg hadde blitt enda mer irritert... Så jeg mener det likegodt kan være frivillig.

10:26 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Er Ikke helt enig med deg Cecilie.
Jeg tror en obligatorisk "L" vi ha mer prevantiv virkning. Ikke nødvendigvis i akkurat den situasjonen du beskriver men i forhold til andre sider av saken. Man kan ringe om man ser noen bryte trafikkreglene og anmelde dem. En av mine kollegaer fortalte i dag hvor flaut det var at hun fikk bot for å kjøre for fort i tjeneste, Hun ble anmeldt av en som bodde i området hun kjørte i. Vedkommende ringte politiet. En grønn "L" vil kunne føre til at terskelen for ringe inn en anmeldelse blir lavere, politiet er kanskje også mer "på høgget" fordi de vet hva ung sjåfør og uvettig kjøring kan føre til.
En som nylig har tatt lappen har den kun på prøve de to første årene mener jeg. Vedkommende bør være forsiktig hvis omgivelsene i tilegg kan observere han/hun ennå er innenfor prøvetid.

12:42 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Er det ikke slik som med alt at øvelse gjør mester?

Kanskje ville antall trafikkuhell gått ned hvis man tar hensyn til uerfarne trafikkførere i trafikken.1-2 år hadde med L`en hadde vært en god start. (Men man har faktisk 1 års prøvetid etter at man har fått lappen).

10:54 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Monica og jeg "irriterte" oss grønne over alle de "idiotene" som bryter trafikkreglene og som tar unødige sjanser.

Bl a var det en bil som hadde vikeplikt for oss som bare kjørte rett ut i veien. En annen bilist tok en forbikjøring i bekmørket på en vei, som både var kronglete og som var uten gatelys.

5:04 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Siste innlegg skrevet av Katrine

5:05 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei dere to som vil fremme dette forslaget!
Jeg forstår at det burde være obligatorisk hvis dette skulle gått igjennom. Men det kommer mange problemer med dette. Hvis man ikke er hjemme, og skal bruke en annens bil en din egen, må vedkommende først kjøre til nærmeste Statens Veivesen for å få tak i en grønn L, for å så komme tilbake til meg så jeg kan få lånt bilen til vedkommende?
Problemet er vel ikke akkurat at det bare er de unge som ikke føler seg komfortabel med stress? Jeg tror alle som uheldigvis gjør noe dumt blir mindre selvsikre, og da er vel heller dette et spørsmål om holdninger? Jeg kjørte forleden på E6, bilen som lå bak meg lå rundt 5 meter unna meg i 90 km/t. Hadde denne personen kjørt lenger unna hvis jeg hadde hatt en grønn L bakpå bilen? Hvis jeg plutselig hadde bråbremset, hadde vedkommende uansett knust bakparten av min bil. Derfor tror jeg heller at dette er et holdningsproblem. ALLE burde begynne å ta hensyn til hverandre, istedet for at kun de med grønn L skal få det.

Daniel

12:40 p.m.  
Anonymous Anonym said...

dumb bitch!

12:32 a.m.  
Anonymous Anonym said...

jeg har ikke noen tro på dette i det hele tatt. når noen har bestått lappen skal det ikke være nødvendig å negradere personen kjører evne. klart personen ikke er like god som en som har kjørt i mange år. grønn L syns jeg ikke skal være nødvendig, da burde det helle bli flere lærertimer før du består førerkortet. en grønn L vil også være krenkende på personen som akkurat har fått lappen.

12:39 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home