onsdag, november 22, 2006

Å være en potet...

"Potet er en rotfrukt som opprinnelig kommer fra et lite område i Andesfjellene, men er så hardfør og matnyttig at den er blitt spredt vidt utover kloden og spiller nå en viktig rolle innen matlaging og andre bruksområder i store deler av verden." - Wikipedia

Første gang jeg var på jobbintevju på Holte skole (i mai), ble jeg spurt av inspektøren om hvor grensa går for min potetfaktor. En artig måte å spørre om hva jeg kan og ikke kan på, syns jeg! Jeg svarte at jeg ikke kan musikk, sløyd og engelsk, men kan klare meg greit i alt det andre. Kanskje det var FOR brautende, for jeg fikk ikke jobben... Dessuten har jeg vært både engelsk-, musikk- og sløydlærer denne høsten! Hjelp! Det var på barnetrinnet, men allikevel! (Holdt meg unna båndsaga!)

I min nåværende situasjon som "ambulerende vikar", føler jeg at jeg har fryktelig høy potetfaktor! Nå skulle jeg være to uker på første trinn, og var innstilt på det. Det krevde en del aklimatisering å komme på riktig nivå etter mye jobbing på mellomtrinnet. Men akkurat da jeg følte jeg var på riktig spor, ringte rektor en tidlig morgen og sa at jeg heller måtte være på femte trinn, for deres lærer var blitt syk. Da var det bare å kaste seg rundt og tenke tiåring i stedet for seksåring og lese seg litt opp før en skulle i ilden. Fredag skal jeg ha åttende trinn. Her går det både opp og ned!

Til tirsdag skal jeg jobbe med syvende trinn igjen, og da føler jeg meg på hjemmebane! Men det er på Vardåsen. Jeg gikk på den skolen selv, men den er bygd ut i alle ender. Sist jeg var der, gikk jeg meg vill fem ganger da jeg skulle prøve å finne en kopp kaffe... Men nå er jeg litt kjent med lokalene, og har bare førti elever å bli kjent med...

Potettilværelsen er ikke helt ny for meg. Min første lærerjobb var en typisk "sekkejobb"; jeg fikk alle de timene som var igjen... Jeg var i første, fjerde, femte, sjette, syvende, niende og tiende klasse. Hadde ca. 200 elever hver uke. Jeg slet litt med å lære navnene da! Fredagen husker jeg som en skikkelig prøvelse i omstilling. Jeg hadde ballspill med en gruppe elever fra niende i første time. Så hadde jeg ti minutter friminutt før jeg skulle tre timer i førsteklasse. Så var det nye ti minutter pause, og så gym med tiende. Da gjaldt det å holde tunga rett i munnen og vite hvem du snakket til og hvilket "språk" du brukte...

En god ting med å være potet, er at du stivner i alle fall ikke i et spor... Og heldigvis er jo jeg fryktelig god på omstilling og spontanitet, he he!

Når jeg tenker på poteter, så tenker jeg på noe traust og solid noe, kanskje til og med litt kjedelig noen ganger? Vet ikke helt hva som passer på meg. Er jeg traust? Solid? Kjedelig? Fant i alle fall et fint bilde av en romantisk potet, og det vil jeg si passer på meg! Og i dag sa rektor at jeg virkelig var en allmennlærer, så da så!

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det slår meg at dise såkalte "selvstyrte skolene" gjør en del rare ting. Er det på tide at man igjen tenker på å sentralisere det økonomiske ansvaret for skolenes drift?

10:35 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Nå må jeg passe meg for ikke å mele min egen kake, men jeg føler at det blir helt feil å spare penger på lærerkrefter. Elevene har krav på miljø for opplæring!

Som lærer for man krav om å gi hver enkelt tilpasset opplæring, men da må man også få tid og anledning til å gjennomføre...

10:50 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Quechua indianerne tilba den som en gud, så jeg må bare bøye meg i støvet.

10:54 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Betyr det at jeg er gud for indianerne?

10:58 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Det gjør han! Heldigvis for meg:-)

11:29 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Tusen takk, forresten! Du har alltid sånne fine kommentarer som gjør meg litt ekstra varm rudt hjertet...

11:43 p.m.  
Blogger Cecilie said...

Ser at kommentaren jeg skrev i går ikke er kommet med...

Men jeg skrev altså noe sånn som dette:

Jeg synes ikke poteter er trauste og kjedelige, jeg vet faktisk ikke om noen annen vanlig matvare som kan tilberedes på så utrolig mange forskjellige måter som det poteten kan. Så jeg synes poteter er både godt og spennende!

Vær du stolt over at du kan gå inn på ethvert klassetrinn og gjøre en glimrende jobb - det er det ikke alle som kan!

2:41 p.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Takk, du søte lillesøster! Vet ikke hvor glimrende jobb jeg gjør, men jeg gjør så godt jeg kan, og mer kan vel ingen forlange?

Snakket med mammaen til to tvillinger jeg har hatt i første trinn nå. Hun lo og sa at den ene syns jeg er streng og den andre syns jeg er snill. Hun mente det måtte bety at jeg gjorde akkurat det jeg skulle... :-)

4:57 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home