mandag, april 23, 2007

Noen løse tanker om forskjell på kjønnene

Jeg har ingen tanker om å bli en ny Kadra. Dette beundringsverdige mennesket som ofrer sin egen sikkerhet for å gjøre livet lettere for sine muslimske medsøstre. Jeg blir fylt av både sorg og sinne når jeg tenker på at en hel flokk med mennesker (?) kan banke løs på en sped liten jente som henne bare fordi hun uttrykker sine meninger!
Jeg har bare lyst til å skrive ned noen tanker omkring forskjeller på kjønnene - både i menneske- og dyreverden - som har surret litt i huet mitt i helga. Delvis i stua også, for den saks skyld . . .
Jeg er vanligvis veldig fornøyd med "den lille forskjellen", og kan vel til tider utnytte min "rett" som hunkjønn til å være litt svak og liker å bli tatt vare på. Men jeg kan også heve røsten hvis jeg føler at jeg blir urettferdig behandlet fordi jeg er jente. Men da gjelder det stort sett bare ting som jeg har fordel av. Jeg liker også hvis jeg kan tråkke litt på den mannlige delen av befolkningen ved å fremheve ting som jenter er bedre på enn gutter. Så strengt tatt er jeg vel ikke ute etter likestilling, heller en best mulig situasjon for kvinner . . .
Den saken som gjorde meg et snev av forbanna på lørdag, var TV2s reportasje om eggdonasjon. En sak som absolutt ikke angår meg personlig, ettersom jeg har fått to flotte barn ved hjelp av naturmetoden. Jeg stusser veldig på hvorfor det skal være lov til å donere og motta sæd men ikke egg her i landet! I Norge kan man altså bli foreldre selv om mannen "ikke virker", men det er ingen mulighet til "egne" barn hvis det er noe galt med kvinnens eggproduksjon. Hvor i all verden er logikken i det? Håper noen kan gi meg et vettugt svar på det, for jeg ser det ikke!
Det virkelig dyptgripende samtaleemnet i heimen denne helga har vært hvorvidt oksekjøtt egentlig er oksekjøtt, eller om det faktisk kan være ei ku? Hvor blir det egentlig av alle kuene? Har du for eksempel noen gang kommet over ei skikkelig fin kusteik? Kan det virkelig være sånn at alle kuene går i kjøttdeig og servelatpølse, eller er det en eller annen luring som selger litt ku under navnet okse?
Birger og jeg var så pass i tvil at da vi ble tilbudt valget mellom okse- eller svinesteik til middag hos svigers på søndag, så valgte vi svin. For da visste vi i alle fall hva vi fikk!
Men igjen må jeg tillate meg selv å stusse litt ved selve ideen. Hvorfor skulle det egentlig være bedre med oksekjøtt enn kukjøtt? Ligger smaken i kjønnet? Jeg forstår jo at ei tjue år gammel melkeku kanskje ikke er noen drøm på middagsbordet, men det er vel heller ikke en tilsvarende gammel okse?
Vi traff en kamerat på ferja fra Karmøy i går som jobber på slakteri. Han sa at de ansatte der prioriterte kukjøtt fremfor okse når de skulle ta av kjøtt til seg selv. Kukjøtt er mørere, sier han. Det ER altså forskjell på kjøttet basert på kjønn. Den kjøper jeg, for den går jo til hunkjønnets fordel! Jeg slår et slag for ei skikkelig saftig kusteik!
En annen tanke som trengte seg på i denne forbindelsen var mangelen på lyst på oksehalesuppe. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om halen har sittet på ei ku eller en okse. Jeg kan ikke komme på noe så ekkelt akkurat nå som bakparten på storfe med diaré uansett kjønn! Bon appetitt . . .

3 Comments:

Blogger Cecilie said...

Hanngrisene må jo kastreres for å unngå "rånesmak" på kjøttet. Svinesteik er jo "kjønnsnøytralt", kanskje tiden er inne for å lansere "storfesteik"?

Jeg vet ikke om jeg tror eller håper på fullstendig likestilling på alle områder. Men jeg håper at alle mennesker blir sett på som verdifulle, uavhengig av kjønn. Og jeg håper at det ikke er sant at 50 % av norske menn virkelig mener at en kvinne har delvis skyld i en voldtekt dersom hun flørter.

11:08 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Den reagerte jeg også sterkt på , Cecilie. At 50% av alle norske menn skal mene at voldtekt er kvinnens eget ansvar både skremmer og provoserer meg. Gikk natteravn på Lørdag - der ute i natta møtte vi blant annet indirekte på en voldtekts sak. Når jeg tenker på fortvilesen og smerten til ei ung jente som har vært utsatt for voldtekt, da kjenner jeg at veien ikke er lang for å utøve vold selv - i forhold til overgriperen.
Anbefaler forøverig alle her som har tid og anledning til å melde seg som frivilige natteravner. Man kan melde seg hos kulturetaten/fritidsetaten tlf 380 75150/90600159
Monica

6:56 a.m.  
Blogger Elisabeth :-) said...

Jeg kjente selv at det begynte å boble i meg da jeg hørte dette! Vurderte å lage en sak på det, men kjente at det ble for mye. Så fikk jeg høre at det hele antakelig skyldes for dårlig seksualundervisning i skolen. Da fant jeg ut at jeg definitivt IKKE skulle skrive om det, for det ville blitt stygt . . . Vi får jo håpe at det snart vokser opp en generasjon brukbare lærere. Følte plutselig at ordet foreldre manglet litt her, men det er sikkert bare meg :O)

6:47 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home