torsdag, april 05, 2007

Noen tanker omkring påske


Påsken i fjor ble brukt til å flytte. Jeg overtok huset fredag før palmehelga, så det ble mye kjøring, bæring og rydding. Fikk ikke den helt store påskestemningen utav det, men det var mye hygge allikevel. De ti årene før der var påske forbundet med hyttetur til Hovden. En drøm for veldig mange nordmenn. Jeg er kanskje ikke en "ordentlig" nordmann, for jeg kan ikke fordra å gå på ski. Derfor syns jeg at påsken i år er fantastisk. Deilig hjemmepåske på Justvik!

Hva har jeg pleid å sette pris på i påsken?

Sol: Det er deilig å nyte sola i hytteveggen. I flere år hadde jeg eksamener å lese til eller hadde liten baby som ikke kunne ut i pulk. Da var det lov til å sitte i hytteveggen mens de andre var på tur. Men den tiden tok slutt, og da var det ut på tur aldri sur hver eneste dag uansett vær og føreforhold. Jeg har en hudtype som fort blir brent, så jeg måtte alltid smøre meg med VELDIG høy faktor for å kunne fortsette å være ute. Derfor syns jeg sola på Justvik er akkurat like deilig. Nesa mi er alt blitt rød (selv med faktor 20), og skiføret er elendig, så det utelukker seg selv.

Marsipan: Kan nytes uansett hvor man er!

Kakao, appelsin og Kvikk lunsj i friluft: Har handlet inn appelsiner, men ikke smakt ennå. Kvikk lunsjen er byttet ut med andre slag. Ellers er alt dette ting som smaker like godt i hagen på Buhusheia!

Påskelabyrinten på P1: Tenk at Viggo Walle kommer på besøk på Justvik også hvis man bare trykker på de riktige knappene!

En god krimbok: I går begynte Birger og jeg å lese høyt for hverandre fra en Henning Mankell-bok. Kjempekoselig!

Påskekrimen på NRK: På hytta hadde vi bare NRK, så det ble ingen krangel om hvilken krim vi skulle se. Og det var alltid gøy å følge med. Nå har jeg DVD-spiller, og jeg spiller inn krimen på TV2 mens vi ser på NRK. Dobbelt så gøy!

Håndarbeid: Akkurat nå holder jeg på med to sjal og en sokk...

Samvær med familie og gode venner: Ungene er med pappa på Hovden. Klart jeg savner dem. Mine gode "påskevenner" er også der. Men heldigvis er det mange som ikke drar til fjells, så her er mange som kan komme på besøk. Og så har jeg jo Birger her!

Hva er det så jeg går glipp av?

  • Å kjøre fire timer i kø for å komme fram til ei iskald hytte.

  • Stå tidlig opp for å gjøre seg klar til tur. Gå på skitur i kø. Jeg er ikke flink til å gå på ski. Når jeg renner er jeg redd for å falle, for det kommer førti stykker bak meg i full fart. Da faller jeg selvfølgelig, og skaper skikkelig kaos blant alle de som prøver å ikke kjøre over meg. "Deilige" raster i stiv kuling på høyfjellet der stive fingre prøver å åpne en termos og tenne et bål.

  • Å bruke de to beste timene av dagen på å handle i håp om at køen i butikken er liten fordi alle "fornuftige" mennesker er på tur. Men så viser det seg at det er mange som har tenkt slik, og køen går langt ut på parkeringsplassen. Inne i butikken er det fortsatt kø for å få handlevogn. Man må følge strømmen langs hyllene og forte seg å legge de riktige varene i vogna. Og nåde den som plutselig kommer på at han har glemt noe i den andre enden av butikken...

  • Gå i Badeland med ungene. Det har vi jo lovt! Så er det valget mellom pest eller kolera. Skal vi gå på en dag med dårlig vær og håpe på å få dyppet tærne, eller skal vi satse på å virkelig boltre oss og ofre den fineste soldagen?

  • Lurvelevenet i stua på hytta når alle sammen er litt lei av å være inne og egentlig ikke har noe de har lyst til å gjøre, men alle må være inne fordi det er et usannsynlig grisevær ute.

Nei, jeg er ikke født med ski på beina! Kanskje jeg ikke er en "riktig" nordmann. Men jeg setter veldig stor pris på påska i Buhusheia!

Hvis noen føler at det EGENTLIGE påskebudskapet forsvant her, så er det riktig. Jeg har ikke hatt noe forhold til det på mange år. Men hvis jeg skulle få lyst til å gjøre noe med det, har jeg mye større valgmuligheter her enn på fjellet!

Så jeg velger helt klart skoen til venstre på bildet som mitt favorittfottøy denne påska!

GOD PÅSKE!



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fortsatt god hjemmepåske! :)

*klem*

11:01 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Vi er like du og jeg!
Ski er absolutt ingen favoritt her heller. Ikke alle nordmenn som er født med ski på bena. Kunne ikke drømme om å reise til snøen!
Jeg tar skoen til venstre.

6:53 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home